به مناسبت هفته بزرگداشت جهاد کشاورزی در مراسمی از کشاورزان نمونه استان مرکزی قدردانی شد.
کد خبر: ۱۱۱۰۲۷۱
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۴ 14 June 2023

 

به گزارش تابناک مرکزی، استاندار مرکزی دراین مراسم با اشاره به اینکه ۱۵۶ روستا و ۲ شهرستان زرندیه و تفرش در استان با تنش آبی مواجه هستند گفت: امید می رود با برنامه‌ریزی‌های تدوین شده ، مشکل آب آشامیدنی شهرستان زرندیه با کمک ستاد اجرایی فرمان حضرت امام رفع شود.
فرزاد مخلص الائمه با اشاره به اجرای طرح جهاد آبرسانی در استان مرکزی افزود: این استان رتبه چهارم در جهاد آبرسانی را کسب کرده و مشکل کمبود آب در ۵۰ روستای استان برطرف شده است.
استاندار مرکزی با بیان اینکه عملیات اجرایی بزرگترین طرح آبرسانی استان از سدکوچری به ساوه با یک هزار میلیارد تومان اعتبار در دستور کار قرار دارد گفت: هم اینک شهرستان تفرش با کمبود آب آشامیدنی مواجه است که طرح انتقال آب آشامیدنی به این شهرستان در ۶۰ کیلومتر فاصله از مناطق سخت گذر درحال اجراست.
وی با بیان اینکه بزرگترین طرح عمرانی دولت، جهاد آبرسانی است و ۲۰ هزار روستا در کشور با چالش آب روبروست اضافه کرد: آبرسانی به ۱۰ هزار روستا در سطح کشور هدف گذاری شده که توسط قرارگاه امام حسن (ع) و وزارت نیرو درحال انجام طرح است.
استاندار مرکزی با بیان اینکه سال‌ها است که تشکیل وزارت آب و منابع، برای رفع معضلات آن مطرح است زیرا منابع آب به شدت با محدودیت مواجه است ادامه داد: کشاورزی متولی متمرکزی ندارد زیرا تولیدات آن مبتنی بر داشتن آب است و تأمین آن برعهده وزارت نیرو گذاشته شده است.
وی با بیان اینکه کمبود منابع آبی به عنوان ابر مسئله در کشور گریبان همه بخش‌ها از جمله صنعت، کشاورزی و آشامیدنی را گرفته است اظهارداشت: برای رفع این مشکل طرح انتقال آب از دریا به فلات مرکزی آغاز شده است.
استاندار مرکزی با بیان اینکه بازچرخانی آب با سرعت در حال انجام است تا به ناترازی موجود در این حوزه کمک کند یادآورشد: در ۱۰ سال گذشته اقتصاد تعطیل بوده است و مشکلات متعدد در بخش انرژی آب، برق و گاز به وجود آمده است.
وی به اشاره به اجرای سند تحول دولت سیزدهم گفت: باید اجرای سند تحول دولت، مطالبه کشاورزان و بهره‌برداران باشد زیرا در این سند به کاهش و رفع مشکلات بخش کشاورزی در ۲ بخش آب و محیط زیست و آب کشاورزی پرداخته شده است.
استاندار مرکزی گفت: مطالبه بهره برداران بخش کشاورزی استان، مورد توجه دولت در سند تحول است و سال گذشته با یک هزار و ۲۳ برنامه ابلاغ شد.
مخلص الائمه با اشاره به کمبود انرژی برق گفت: برخی صنایع و واحدهای صنعتی در اجرای کاهش مصرف برق، دچار خسارت شده‌اند که باید راهکاری در این خصوص اتخاذ شود، کاهش ساعت فعالیت کارمندان ادارات در راستای جبران کمبود برق اعمال شده است.
استاندار مرکزی با بیان اینکه پرداخت ۸۳ میلیارد تومان وام سال گذشته به بهره برداران بخش کشاورزی استان ابلاغ شده است افزود: متقاضیان برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شدند.
وی یادآورشد: ۹۰ تیم در ۲۶ مرکز خدمات کشاورزی استان به ارائه آموزش‌های میدانی مشغول هستند.
وی بیان کرد: ۳۵۰ واحد صنایع تبدیلی با ۴۲۰ میلیون تن ظرفیت در استان فعالیت دارند.
مدیر شعب بانک کشاورزی استان مرکزی هم با بیان اینکه ۸۲ درصد بانک کشاورزی استان در پرداخت تسهیلات نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است گفت:میانگین پرداخت تسهیلات ۶۰ درصد است که استان مرکزی ۲۰ درصد نسبت به متوسط کشور، تسهیلات بیشتر پرداخت کرده است.
داریوش عظیمی با بیان اینکه استان مرکزی در پرداخت تسهیلات در بخش شیلات و آبزیان ۱۳۴ درصد و در بخش دامداری نیز ۱۰۶ درصد رشد داشته است افزود: سایر بانک‌ها باید برای توسعه بخش کشاورزی و کمک بیشتر به این حوزه، ورود کنند و منابع خود را صرف نمایند و از بازگردادن منابع به تهران خودداری شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی هم با اشاره به وجود ۷۵۶ هکتار کشت گلخانه‌ای و ۵۷ هکتار سایه‌بان باغات استان گفت: اجرای طرح سایه‌بان در باغات بیشتر در باغات انار استان در راستای جلوگیری از آفتاب سوختگی محصول انجام شده است.
علی صفری با بیان اینکه استان مرکزی با توزیع ۹۰ هزار تن انواع کود شیمیایی بین کشاورزان در سال گذشته جزو سه استان برتر کشور در این زمینه بود افزود: ۱۶۸ تن ماهی خاویاری سال گذشته در استان مرکزی تولید شد و این استان در زمینه تولید این محصولات رتبه چهارم را در بین استان‌های غیر ساحلی کشور به خود اختصاص داد.
وی از افزایش تولید ۱۵ درصدی ماهیان زینتی سال گذشته در این استان خبرداد و گفت: این استان در زمینه تولید ماهیان زینتی رتبه چهارم و صادرات این محصولات رتبه نخست را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.
صفری بااشاره به تولید بیش از ۶ هزار تن گوشت ماهی سال گذشته در استان مرکزی یادآورشد: سرانه مصرف ماهی در این استان ۹ کیلوگرم است که چهار کیلوگرم از سرانه مصرف این محصول در سطح کشور کمتر است.
وی ادامه داد: افزایش تولید گوشت ماهی به هفت هزار تن در استان مرکزی از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان در سال جاری است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه ۲۱ هزار میلیارد ریال منابع مالی و ۴۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات در سفر هیأت دولت به این استان، به بخش کشاورزی استان اختصاص یافت گفت: این منابع مالی در مدت سه سال به این بخش تخصیص داده می‌شود.
وی ادامه داد: یک هزار و ۷۰۰ نفر اشتغال سال گذشته در بخش کشاورزی استان مرکزی ایجاد و ۸۰ واحد راکد این بخش به چرخه تولید بازگشتند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار